اولین گام در مسیر خلق روایت کسب و کار

شاید شما هم جزو افرادی هستید که با وجود داشتن تخصص و تجربه کافی برای ارائه محصول،‌ خدمت ویا ایده‌ای نو به بازار، هنوز به این باور نرسیده‌اید که می‌توانید “خالق” روایت منحصربه فرد خود باشید.

تجربه به ما نشان داده پیش شنوایی‌هایی مانند:  ” من به اندازه کافی خوب نیستم ” یا ” روایت من به اندازه کافی جذاب نیست ” ویا ” من آدم خلاقی نیستم ” مهم ترین دیوارهای ذهنی‌ای هستند که مانع حرکت فرد برای رسیدن به روایتی منحصربه فرد می‌شوند.

باید بدانید اولین گام برای ” خلق ” روایت کسب و کار، کنار گذاشتن پیش شنوایی‌ها، روبرو شدن با ترس‌ها و عبور از دیوارهای ذهنی است. تنها در این صورت است که می‌توانید مطمئن باشید در مسیر تبدیل کسب و کار خود به یک برند معتبر گام بر می‌دارید.

برای یک سفر اکتشافی آماده باشید

احتمالاً شما هم افرادی را می‌شناسید که ایده خوبی برای راه اندازی کسب و کار خود داشته‌اند، اما در میانه راه با شکست مواجه شده‌اند و یا به دلیل سختی‌های کار از ادامه مسیر پا پس کشیده‌اند. تجربه نشان داده مهم ترین نقطه ضعف این افراد عدم آگاهی و شناخت دقیق “خود” بوده است. پس ناآگاهانه قولی را داده‌اند که نتوانسته‌اند به آن عمل کنند و یا تعهدی را پذیرفته‌اند که نتوانسته‌اند به انجام برسانند.

در دنیای امروز “منابع” بسیار محدود هستند و باید کاملا آگاهانه و حساب شده از این منابع استفاده کرد. پس قبل از هر اقدامی، ابتدا باید “خود” را به خوبی بشناسید. این شناخت تنها با سفری اکتشافی به سرزمین “من” امکان پذیر است. در این سفر اکتشافی شما باید شکیبایی، روراستی، قدرت و جسارت روبرو شدن با ترس‌ها، ضعف‌ها، پیش شنوایی‌ها و دیوار‌های ذهنی خود را داشته باشید. چرا که با مشاهده و بررسی دقیق این وجوه است که می‌توانید توانایی‌ها، دغدغه‌ها، علایق، و در یک کلام “ارزش‌های فردی‌” خود را شناسایی کنید  و بر پایه این ارزش‌ها روایت کسب و کار خود را بسازید. در پایان این سفر اکتشافی، شما زمانی به دیگران قول می‌دهید که مطمئن هستید می‌توانید به آن عمل کنید و زمانی تعهدی را می پذیرید که شک ندارید به بهترین شکل می‌توانید آن را به انجام برسانید.

همچون یک عاشق …

شناخت ارزش‌های فردی در اولین گام در خلق روایت کسب و کار اهمیت زیادی دارد. شناخت این ارزش‌ها باید این دسترسی  را بدهد تا بتوانید اصلی ترین و مهم ترین دغدغه و خواسته خود را شناسایی کنید.

 باید به این پرسش پاسخ دهید که : می‌خواهید پای چه چیزی ایستادگی کنید و منشأ چه جریان جدیدی در حوزه کسب و کار خود باشید؟ پاسخ دادن به این پرسش به شما کمک می کند اصلی ترین دغدغه و خواسته خود را  شناسایی کنید و در مواجهه با کار خود همچون یک عاشق رفتار کنید:‌ آماده برای مواجهه با موانع، خستگی ناپذیر، متمرکزبر روی خواسته اصلی، پر انرژی و امیدوار، هر لحظه هوشیار و حاضر برای انجام کار و…. در یک کلام آماده برای طی کردن سفری منحصر به فرد.

به این نکته مهم توجه کنید که اگر نیروی محرکه شما برای کاری که انجام می‌دهید ” نیازهای ” شما باشد با برطرف شدن نیازها انگیزه لازم برای ادامه کار را از دست خواهید داد. اما اگر نیروی محرکه شما دغدغه یا خواسته‌ای درونی، براساس شناخت دقیق ” خود ” باشد،‌ در این صورت نه تنها انگیزه خود را برای ادامه کار از دست نخواهید داد، بلکه با هر گامی که برمی‌دارید انگیزه و نیروی شما برای ادامه کار بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *