چهار پرسش بزرگ برای کسب و کارهای فردی و کوچک

پرسش اول: شما که هستید؟

پاسخ دادن به چهار پرسش مهم برای هر کسب و کاری ( از یک کسب و کار کوچک گرفته تا بزرگترین کسب و کارها) مخصوصا کسب و کارهای فردی و کوچک بسیار حیاتی است.

اولین پرسش: شما که هستید؟ پاسخ به این پرسش هرچند به نظر ساده می رسد اما چندان هم ساده نیست.

تجربه برگزاری پنج دوره “روایت‌گری کسب و کار” به ما نشان داد هفته ها زمان نیاز است تا فرد با هدایت و حمایت مربیان، بتواند به این پرسش پاسخ دهد. چرا که پاسخ دادن به این پرسش نیازمند سفری درونی است که بدون همراهی یک راهنمای راه بلد، ممکن است سفری بی حاصل، و نتیجه آن گم شدن در کوره راه ها باشد.

این سفر درونی باید برای فرد مشخص کند دغدغه اصلی او چیست؟ چه توانایی هایی دارد و آیا این توانایی ها به او کمک می کنند تا به جایگاهی که مد نظر دارد برسد؟ و در نهایت باید برای فرد روشن سازد که  می خواهد پای چه تعهدی بایستد؟

وقتی که فرد بتواند “من” را کاملا دقیق و شفاف برای “خودش” تعریف کند، آنگاه می‌تواند پاسخی دقیق و شفاف به پرسش “شما که هستید؟ ” بدهد. پاسخی که شنونده را ترغیب کند تا روایت کسب و کار او را بشنود، آنرا باورکند و روایت را با اشتیاق دنبال کند.

پرسش دوم: کسب و کار شما چیست؟

بسیار پیش آمده، محصول یا خدمتی که خریداری کرده‌ایم، همان چیزی نبوده که انتظار داشته‌ایم. چون اطلاعاتی که درباره محصول یا خدمت به ما داده شده، دقیق، کامل و کاربردی نبوده. کسب و کارهایی که شناخت درستی از مخاطب خود ندارند و نمی‌توانند روایت درستی از خدمت یا محصول خود داشته باشند، خیلی زود جایگاه خود را در میان مخاطبان از دست می‌دهند.

پاسخ درست به پرسش دوم (( کسب و کار شما چیست؟)) تا حد زیادی به پاسخ سومین پرسش، یعنی ((مخاطب شما کیست؟)) بستگی دارد.

پرسش سوم: مخاطب شما کیست؟

و برای رسیدن به این پاسخ، باید به پرسش‌های دیگری پاسخ بدهید:

آیا مخاطبی که برای محصول یا خدمت خود تعریف کرده اید واقعا مخاطب شما است؟

آیا شناخت درستی از این مخاطب دارید؟

آیا نیاز مخاطب خود را به درستی شناسایی کرده اید؟

وقتی شناخت درستی از مخاطب و نیاز او پیدا کردید باید صادقانه به این پرسش‌ها پاسخ دهید :

آیا محصول یا خدمت شما جوابگوی نیاز او است؟

محصول یا خدمت شما دقیقا به چه شکلی نیاز او را برآورده می سازد؟

با خرید محصول یا خدمت شما چه “ارزشی” را دریافت می کند؟

پاسخ به این پرسش ها  کمک می کند تا محصول یا خدمت خود را دقیق، کامل و کابردی روایت کنید و اطمینان داشته باشید جایگاهی ویژه در ذهن مخاطبان خود خلق خواهید کرد. چرا که آنها باور می کنند”حرف” و “عمل” شما هماهنگ و یگانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *